Geçtiğimiz günlerde yerli helikopterimiz Atak ve ABD yapımı Apache helikopteri, Fas’ın düzenlediği ihalede karşılaştılar ve bu ihale sonucunda Fas, ABD’yi tercih ederek Apache satın aldı.
Bu durum üzerine ben de bu iki helikopteri karşılaştırmak istedim:
T-129 Atak, ilk olarak 1995 yılında ihaleye açıldı bu ihalede AH-1 Cobra helikopterinin üretici firması olan Bell Firması kazandı. Lakin bu durum, sadece kağıt üstünde kaldı ve ihalenin gerekleri yerine getirilmedi.
Bunun üzerine 2007’de 1995 yılındaki ihale iptal edilerek yeni bir ihale açıldı ve bu defa İtalyan Agusta- Wesland firması ihaleyi kazandı. Firmanın ürettiği A-129 Mangusta adını taşıyan saldırı helikopterinden Türk mühendislerinin yoğun bir çabasıyla savaşan bir canavar ortaya çıkaran başarı öyküsü, böylelikle başladı.
Yeni ismiyle T-129 Atak olan A-129’un motoru dahil birçok özelliği baştan sona değişti. Yeni motor, yeni bilgisayar sistemi, yeni silahlar için pod ve ön burnuna ağır gelen topa kadar; adeta yeniden Türk mühendisleri tarafından bir güvercinden şahine çevrildi.
Yeni motorlarla birlikte dünyanın en iyi manevra kabiliyetine sahip bir helikoptere dönüştü. Bu dönemde yapılan test uçuşlarında eski zayıf motor yerine konulan güçlü motora dayanamayan kuyruğun kopması üzerine, bu kuyruğa bir ekstra ağırlık eklenerek sıkıntı giderildi.
Aselsan’ın yerli imkanlarla geliştirdiği Avcı Kaskı, yani pilot hangi yöne bakarsa helikopterin silahlarının da o yöne doğru kitlenmesi özelliği ve bunun gibi aviyonik ve silah sistemleri tedarik entegrasyonuna kadar çoğu özellik, Türk mühendisler tarafından yapıldı.
Bu aşamalarda İtalya’dan sadece teknoloji transferi, otomatik uçuş kontrol sistemi ve helikopter sistemleri izleme birimi harici bir yardım alınmadı. Türk mühendisler, bu savaş makinasını yapmakla kalmayıp ona yüksek tahrip güçlü yüksek kabiliyetli cirit ve Umtas gibi mühimmatları ekledi.
Artık Atak öyle bir konumda ki, Suriye’de ve Güneydoğu’da aktif operasyonlara katılmakta ve bu operasyonlarla birlikte dünyada (Filipin, Fas vd.) daha birçok ülkenin ihalelerinde son ikiye kalarak bayrağımızı gururla taşımaya devam etmekte. Bu yüksek kabiliyetlerin sonucunda Pakistan’dan alınan 30 ve Azerbaycan’dan alınan 60 adet siparişle adını tüm dünyaya yaymaya devam ediyor.
AH-64 Apache Ağır Taarruz Helikopteri ise 1984’ten beri çeşitli modernizasyonlar ile günümüzde hala kullanılmakta. Zırh, motor gücü ve vuruş gücü olarak adeta bir uçan tank olarak tasarlandı. Maksimum 16 tane Hellfire 4 Stinger ya da 8 Hellfire 2 küçük çaplı füze bataryası ve 4 Stinger taşıyabilirler. Dakikada 1200 merminin üzerinde atış kapasitesine sahiptirler ve pilotun baktığı yere nişan alan 30mm’lik bir makineli topu vardır.
Avrupa, Afrika ve Asya dahil birçok ülke tarafından kullanılmaktadır. Apache’nin en büyük avantajı, uzun yıllar kullanılıp kendisini kanıtlaması olmuştur Atak helikopteri de zamanla kendini kanıtlayacak olup daha fazla ülkenin inceleyeceğinden şüphemiz yoktur. Ancak hiç şüphesiz, bu noktada daha çok çalışmalı ve Ar-Ge çalışmalarına daha çok yatırım yapmalıyız.
Eğer dünyada silah sanayinde etkin bir güç olmak istiyorsak mühendislik ve matematik eğitimini önemsemeli ve mühendislik öğrencilerimizin yurtdışında eğitim olanaklarını arttırmalıyız.
Muhammed Furkan BAYRAK
St. Petersburg Politeknik Üniversitesi Uçak Mühendisliği Bölümü Öğrencisi
Yazarın diğer yazıları için tıklayınız
_____________________________
Kaynakça
https://www.tai.com.tr/urun/t129-atak
https://www.boeing.com.tr/urunler-ve-hizmetler/savunma-uzay-ve-guvenlik/ah-64-apache.page
http://defencenetworkturkey.com/2018/08/05/milli-taarruz-helikopteri-atak-t129/
https://www.boeing.com/defense/ah-64-apache
https://www.military-today.com/helicopters/boeing_ah64d_longbow.htm
http://www.military-today.com/helicopters/t129.htm
Comments are closed