Yazan: Maidhc Ó Cathail
(Maidhc Ó Cathail, ABD dış politikası ve Orta Doğu üzerine kapsamlı yazılar kaleme alır. Aynı zamanda ABD-İsrail ilişkisine odaklanan The Passionate Attachment adlı blogun yaratıcısı ve editörüdür.)
“Bir milletin antisemitizm günahını işlemesi, kaçınılmaz olarak ilahi yargıyı getirir.” — Yeni Scofield Çalışma İncili
1909’da ilk kez yayımlandığından bu yana Scofield Referans İncili, on milyonlarca Amerikalıyı tavizsiz Siyonistlere dönüştürdü. İsrail için Birleşmiş Hristiyanlar (CUFI) adlı kuruluşun kurucusu John Hagee, “Kutsal Kitap’a inanan 50 milyon Evanjelik Hristiyan, İsrail adına birlikte duran 5 milyon Amerikalı Yahudi ile birleştiğinde” dediğinde kastettiği şey Scofield İncili’ydi.
Her ne kadar Scofield Referans İncili, King James Yetkili Versiyonu’nun (Authorized Version) metnini içerse de, sorun metnin kendisinde değil, Cyrus I. Scofield’ın eklediği yorumlardadır. Özellikle Scofield’ın yorumları, nesiller boyunca Amerikan Evanjeliklerinin modern İsrail devletine kayıtsız şartsız destek vermesinin Tanrı tarafından istendiğine inanmalarına neden olmuştur.
İsrail’i kutsamak, eleştireni lanetlemek
Hristiyan Siyonist inancın merkezinde, Scofield’ın Yaratılış 12:3’e yaptığı (aşağıda italik ve kalın harflerle gösterilen) şu yorum yer alır:
“‘Seni kutsayanları kutsayacağım.’ Bir sonraki cümle ile yakından ilişkili olarak, ‘Sana lanet edene lanet edeceğim.’ Bu ilke, Yahudilerin sürgün tarihi boyunca harika biçimde doğrulanmıştır. Yahudilere zulmeden ulusların başına hep kötü şeyler gelmiştir — onları koruyanlarınki ise iyi olmuştur. Gelecek, bu ilkeyi çok daha dikkat çekici şekilde ispatlayacaktır.”
Scofield’ın oldukça tartışmalı yorumuna dayanarak Hagee şu iddiada bulunur:
“İsrail’e karşı ses veya el kaldıran kişi ya da millet, Tanrı’nın gazabını davet eder.”
Ancak Stephen Sizer, Christian Zionism: Road-map to Armageddon? (Armageddon’a Yol Haritası mı?) adlı eleştirel eserinde şu noktayı vurgular:
“Bu vaat, İbrahim’in soyundan gelenlere Tanrı’nın kutsamasını işaret eder; bütün ulusların İsrail milletini kutsaması gerektiğini değil — hele ki çağdaş ve seküler İsrail Devleti’ni hiç değil.”
Daha geleneksel bu yoruma rağmen, 1984’te Oxford Üniversitesi Yayınları tarafından yayımlanan Yeni Scofield Çalışma İncili, Scofield’ın yorumlarını daha da ileri götürür ve şu cümleyi ekler:
“Bir milletin antisemitizm günahını işlemesi, kaçınılmaz bir yargıya uğramasına neden olur.”
Sizer, bu akımı şu sözlerle özetler: “Seçici kutsal metin yorumlarına dayanan bu görüş, İsrail’i ve Yahudileri Orta Doğu’daki diğer halklardan ayırır… Siyonizmin içkin ırkçılığını meşrulaştırır, Yahudiler ile Filistinliler arasındaki gerilimi körükler ve Filistin-İsrail çatışmasına barışçıl bir çözüm bulma çabalarını baltalar, zira ‘İncil böyle söylüyor.’”
İnanılmaz Scofield
Jonathan R. Adelman, The Rise of Israel: A History of a Revolutionary State (2008) adlı kitabında, İsrail’in Hristiyan köktendincilerden aldığı desteği “tamamen tesadüfi” olarak tanımlar. Ancak bu iddia, “Köktendinciliğin İncili”ni (the Bible of Fundamentalism) yazan adamın inanılmaz kariyeriyle çürütülmektedir.
Scofield’ın 1879’da Hristiyanlığa döndüğü bildirildikten iki yıl sonra, Atchison Patriot gazetesi pek de etkilenmemiş görünür. Scofield’ı “eski avukat, siyasetçi ve üçkâğıtçı” olarak tanımlayan makale, onun birkaç “kötü niyetli eylemini” sıralar. Bunlar arasında St. Louis’de işlediği bir dizi sahtecilik yer alır; bu suçtan 6 ay hapis cezası almıştır.
Scofield’ın “yeniden doğmuş” bir vaiz olması, onun 1901 yılında seçkin bir New York erkekler kulübü olan Lotus Club’a üye olmasına engel olmamıştır. Joseph M. Canfield, The Incredible Scofield and His Book (İnanılmaz Scofield ve Kitabı) adlı biyografisinde şu kuşkuyu dile getirir:
“Scofield’ın, kendisinin talep etmiş olması mümkün olmayan Lotus Kulübü’ne kabulü, daha önce de dile getirilen bir şüpheyi güçlendiriyor: Birisi Scofield’ın kariyerini yönlendiriyordu.”
Canfield’a göre bu “birisi”, kulübün komite üyelerinden biri olan Wall Street avukatı Samuel Untermeyer olabilir. Canfield’a göre, Scofield’ın teolojisi, köktendinci Hıristiyanları Untermeyer’in en çok desteklediği projelerden biri olan Siyonist Hareket’e ikna etmede oldukça faydalı olmuştur.
Bu konuda daha açık olanlar da var:
Prof. David W. Lutz, Unjust War Theory: Christian Zionism and the Road to Jerusalem (Adaletsiz Savaş Teorisi: Hıristiyan Siyonizmi ve Kudüs’e Giden Yol) adlı çalışmasında şöyle yazar:
“Untermeyer, teoloji eğitimi olmayan Kansas City’li bir avukat olan Scofield’ı, Siyonist fikirleri Amerikan Protestanlığı’na enjekte etmek için kullandı. Untermeyer ve onun Scofield’a tanıttığı diğer zengin ve etkili Siyonistler, Scofield’ın kariyerini — Avrupa seyahatleri dâhil — destekledi ve finanse etti.”
Bu Avrupa seyahatlerinden birinde, Oxford Üniversitesi Yayınları’nın editörü Henry Frowde, Scofield’ın projesine “derhal ilgi” gösterdi. Frowde’un biyografisine göre, “Dini görüşlerinde aşırı gösterişli olmasa da, tüm Hıristiyan hayatı boyunca ‘Özel’ kardeşler olarak bilinen bir toplulukla ilişkilendirildi.”
Bu “Exclusive Brethren (Özel Kardeşler)”, 1848’de Plymouth Brethren topluluğunun bölünmesinde John Nelson Darby’nin peşinden giden Hıristiyan Evanjelikleri temsil eder. Darby, Hıristiyan Siyonizmin gelişiminde en etkili figür olarak kabul edilir ve Scofield üzerinde büyük etkisi olmuştur.
Scofield’ın Mirası
Eğer Scofield İncili hiç yayımlanmasaydı, Hıristiyan Siyonizminden etkilenen Amerikan başkanları — Truman, Johnson, Reagan, George W. Bush — İsrail’in taleplerine bu kadar sıcak bakmayabilir ve bunun yerine ABD’nin çıkarlarına daha fazla önem verebilirlerdi.
Ayrıca Amerikan halkı da John Hagee, Pat Robertson ve merhum Jerry Falwell gibi sahte-mesihî nutuklardan kurtulmuş olur ve Hal Lindsey ve Tim LaHaye gibi isimlerin End Times (Kıyamet) kehanetleri üzerinden büyük paralar kazanmasını da önleyebilirdi.
Ancak Orta Doğu halkları, Scofield’ın sözlerinin Tanrı’nın iradesi olduğuna inanan Hıristiyan Siyonistlerin sarsılmaz sadakati sayesinde cesaret bulan yayılmacı bir İsrail’in etkisini en ağır şekilde hisseden kesim oldu. Scofield İncil’inin en büyük mağdurları arasında, ABD’li Siyonist Hıristiyanlar tarafından dönüş hakkı şiddetle reddedilen 5 milyon Filistinli mülteci yer alıyor.
Scofield’ın kutsal olmayan kitabı ile şartlandırılmış bu insanlar, Filistin’in Filistinlilere değil, yalnızca “Tanrı’nın seçilmiş halkına” ait olduğuna inanıyorlar — ki bu halkın bir kısmı da Hıristiyandır.
Comments are closed